Allmänna villkor


Denna webbplats drivs av Flozino. På hela webbplatsen hänvisar termerna "vi", "oss", "vår" och "företaget" till Flozino. Flozino erbjuder denna webbplats, inklusive all information, verktyg och tjänster som är tillgängliga på denna webbplats, till dig som användare, under förutsättning att du godkänner alla här angivna villkor, policyer och meddelanden.

Genom att besöka vår webbplats och/eller köpa något från oss godkänner du vår "Tjänst" och samtycker till att vara bunden av följande allmänna villkor ("Tjänstevillkor", "Villkor"), inklusive eventuella ytterligare allmänna villkor och policyer som hänvisas till härin och/eller som är tillgängliga via en hyperlänk. Dessa Tjänstevillkor gäller för alla användare av webbplatsen, inklusive men inte begränsat till användare som bläddrar, leverantörer, kunder, säljare och/eller bidragsgivare till innehåll.

Läs dessa Tjänstevillkor noggrant innan du besöker eller använder vår webbplats. Genom att besöka eller använda någon del av webbplatsen godkänner du att vara bunden av dessa Tjänstevillkor. Om du inte godkänner alla villkor i detta avtal får du inte åtkomst till webbplatsen eller använda tjänsterna. Om dessa Tjänstevillkor anses vara ett erbjudande är godkännandet uttryckligen begränsat till dessa Tjänstevillkor.

Alla nya funktioner eller verktyg som läggs till i den nuvarande butiken omfattas också av Tjänstevillkoren. Du kan när som helst granska den senaste versionen av Tjänstevillkoren på denna sida. Vi förbehåller oss rätten att uppdatera, ändra eller ersätta någon del av dessa Tjänstevillkor genom att publicera uppdateringar och/över ändringar på vår webbplats. Det är ditt ansvar att regelbundet kontrollera denna sida för eventuella ändringar. Din fortsatta användning av eller åtkomst till webbplatsen efter publicering av eventuella ändringar innebär att du accepterar dessa ändringar.

Vår butik hostas av Shopify Inc. De tillhandahåller oss den online-e-handelsplattform som gör det möjligt för oss att sälja våra produkter och tjänster till dig.

Genom att godkänna dessa Tjänstevillkor intygar du att du är minst myndig i den stat eller provins där du bor, eller att du är myndig i den stat eller provins där du bor och att du har gett oss ditt samtycke att tillåta alla dina minderåriga familjemedlemmar att använda denna webbplats.

Du får inte använda våra produkter för olagliga eller obehöriga ändamål, och du får inte, vid användning av tjänsten, bryta mot lagar i din jurisdiktion (inklusive men inte begränsat till upphovsrättslagar).

Du får inte skicka maskar, virus eller annan destruktiv kod. En överträdelse av något av villkoren kommer att resultera i omedelbar uppsägning av dina tjänster.

Vi förbehåller oss rätten att när som helst och av vilken anledning som helst neka service till någon.

Du förstår att ditt innehåll (exklusive kreditkortsinformation) kan överföras okrypterat och (a) innefatta överföringar över olika nätverk; och (b) innebära ändringar för att anpassa sig till tekniska krav för anslutande nätverk eller enheter. Kreditkortsinformation krypteras alltid vid överföring via nätverk.

Du samtycker till att inte reproducera, duplicera, kopiera, sälja, återförsälja eller exploatera någon del av tjänsten, användningen av tjänsten eller tillgången till tjänsten, eller någon kontakt på webbplatsen genom vilken tjänsten tillhandahålls, utan uttryckligt skriftligt tillstånd från oss.

De rubriker som används i detta avtal är endast inkluderade för bekvämlighet och kommer inte att begränsa eller påverka dessa villkor på något sätt.

ARTIKEL 1 - DEFINITIONER

I dessa villkor avses med:

Ångerfrist: den tidsperiod under vilken konsumenten kan utnyttja sin ångerrätt;

Konsument: en fysisk person som inte agerar i yrkesmässigt eller kommersiellt syfte och som ingår ett distansavtal med företaget;

Dag: 19-03-2025

Löpande transaktion: ett distansavtal som gäller en serie produkter och/eller tjänster där leverans- och/eller köpplikten är utspridd över tid;

Distansavtal: ett avtal där en eller flera metoder för distanskommunikation uteslutande används fram till avtalets ingående.

ARTIKEL 2 - IDENTITET FÖR FÖRETAGET

Företagsnamn: Flozino

Org.nr: 92810519

Handelsnamn: Flozino.se

Momsregistreringsnummer: NL004978302B43

Kundtjänst e-post: info@flozino.se

Företagsadress: Volderstraat 5 6006 KX WEERT

ARTIKEL 3 - TILLÄMPLIGHET

Dessa allmänna villkor gäller för varje erbjudande från företaget och för varje distansavtal och beställning som ingås mellan företagaren och konsumenten.

Innan distansavtalet ingås görs texten av dessa allmänna villkor tillgänglig för konsumenten. Om detta inte rimligen är möjligt, kommer det innan distansavtalet ingås att anges var de allmänna villkoren kan läsas hos företagaren och att de på begäran av konsumenten så snart som möjligt kostnadsfritt kommer att skickas.

Om distansavtalet ingås elektroniskt, kan texten av dessa allmänna villkor, i avvikelse från föregående stycke, göras tillgänglig för konsumenten elektroniskt på ett sådant sätt att konsumenten enkelt kan lagra den på en hållbar databärare. Om detta inte rimligen är möjligt, kommer det innan distansavtalet ingås att anges var de allmänna villkoren elektroniskt kan ses och att de på konsumentens begäran kostnadsfritt kommer att skickas elektroniskt eller på annat sätt.

Om specifika produkt- eller tjänstevillkor gäller utöver dessa allmänna villkor, gäller det andra och tredje stycket på motsvarande sätt och kan konsumenten i händelse av motstridiga villkor alltid åberopa den bestämmelse som är mest fördelaktig för honom.

Om en eller flera bestämmelser i dessa allmänna villkor vid någon tidpunkt är helt eller delvis ogiltiga eller ogiltigförklaras, förblir avtalet och dessa villkor i övrigt i kraft och den relevanta bestämmelsen ska ersättas i samråd så snart som möjligt med en bestämmelse som ligger så nära den ursprungliga som möjligt.

Situationer som inte regleras i dessa allmänna villkor ska bedömas "enligt andan" i dessa allmänna villkor.

Oklarheter om tolkningen eller innehållet i en eller flera bestämmelser i våra villkor ska tolkas "enligt andan" i dessa allmänna villkor.

ARTIKEL 4 - ERBJUDANDET

Om ett erbjudande har en begränsad giltighetstid eller sker under särskilda villkor, anges detta uttryckligen i erbjudandet.

Erbjudandet är icke-bindande. Företagaren har rätt att ändra och justera erbjudandet.

Erbjudandet innehåller en fullständig och noggrann beskrivning av de erbjudna produkterna och/eller tjänsterna. Beskrivningen är tillräckligt detaljerad för att möjliggöra en korrekt bedömning av erbjudandet av konsumenten. Om företagaren använder bilder är dessa en sanningsenlig återgivning av de erbjudna produkterna och/eller tjänsterna. Uppenbara misstag eller fel i erbjudandet är inte bindande för företagaren.

Alla bilder, specifikationer och data i erbjudandet är vägledande och kan inte utgöra grund för skadestånd eller upphävning av avtalet. Bilder av produkter är en sanningsenlig återgivning av de erbjudna produkterna. Företagaren kan inte garantera att de visade färgerna exakt motsvarar de verkliga färgerna på produkterna.

Varje erbjudande innehåller sådan information att det är klart för konsumenten vilka rättigheter och skyldigheter som är förknippade med att acceptera erbjudandet. Detta gäller särskilt:

  • Priset, exklusive tullavgifter och importmoms. Dessa ytterligare kostnader ska bäras av kunden. Post- och/eller kurirtjänsten kommer att använda ett särskilt system för post- och kurirtjänster vid import till EU-landet, vilket är tillämpligt i detta fall. Post- och/eller kurirtjänsten debiterar momsen (eventuellt tillsammans med tullavgifterna) från mottagaren av varorna;

  • Eventuella fraktkostnader;

  • Sättet på vilket avtalet kommer till stånd och vilka åtgärder som krävs för detta;

  • Huruvida ångerrätten är tillämplig eller ej;

  • Betalnings-, leverans- och genomförandemetoder för avtalet;

  • Tidsfristen för att acceptera erbjudandet eller den tidsperiod under vilken företagaren garanterar priset;

  • Kostnaden för distanskommunikation, om denna kostnad beräknas på annan grund än det vanliga grundpriset för det använda kommunikationsmedlet;

  • Om avtalet kommer att arkiveras efter dess ingående och, i så fall, hur konsumenten kan konsultera det;

  • Hur konsumenten kan kontrollera och vid behov korrigera de uppgifter han har lämnat i samband med avtalet innan det ingås;

  • Vilka andra språk än svenska som avtalet kan ingås på;

  • De uppförandekoder som företagaren har åtagit sig att följa och hur konsumenten kan ta del av dessa elektroniskt;

  • Minsta löptid för distansavtalet vid en fortlöpande transaktion.

  • Valfria: tillgängliga storlekar, färger, materialtyper.

ARTIKEL 5 - AVTALET

Avtalet ingås, med förbehåll för vad som anges i punkt 4, vid den tidpunkt då konsumenten accepterar erbjudandet och uppfyller de angivna villkoren.

Om konsumenten har accepterat erbjudandet elektroniskt, bekräftar företagaren omedelbart elektroniskt mottagandet av acceptansen av erbjudandet. Så länge denna acceptans inte har bekräftats av företagaren kan konsumenten upplösa avtalet.

Om avtalet ingås elektroniskt, vidtar företagaren lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att säkra den elektroniska överföringen av data och säkerställa en säker webbmiljö. Om konsumenten kan betala elektroniskt, kommer företagaren att vidta lämpliga säkerhetsåtgärder för detta.

Företagaren kan, inom lagliga ramar, undersöka om konsumenten kan uppfylla sina betalningsförpliktelser samt alla de fakta och faktorer som är viktiga för att ingå ett ansvarsfullt distansavtal. Om företagaren, baserat på denna undersökning, har goda skäl att inte ingå avtalet, har han rätt att vägra en beställning eller ansökan eller att ställa särskilda villkor för genomförandet.

Företagaren ska vid leveransen av produkten eller tjänsten till konsumenten skicka följande information, skriftligen eller på ett sådant sätt att den kan lagras på en hållbar databärare:

  1. Företagarens besöksadress dit konsumenten kan vända sig med klagomål;

  2. Villkoren och sättet på vilket konsumenten kan använda ångerrätten, eller en tydlig upplysning om att ångerrätten är utesluten;

  3. Information om garantier och befintlig kundservice efter köp;

  4. Uppgifter enligt artikel 4 punkt 3 i dessa villkor, om inte företagaren redan har lämnat dessa uppgifter före genomförandet av avtalet;

  5. Villkoren för uppsägning av avtalet om det har en varaktighet på mer än ett år eller är på obestämd tid.

Vid en fortlöpande transaktion gäller föregående stycke endast för den första leveransen.

Varje avtal ingås under förutsättning av tillräcklig tillgänglighet av de berörda produkterna.

ARTIKEL 6 – ÅNGERRÄTT

Vid köp av produkter har konsumenten möjlighet att häva avtalet utan att ange någon anledning inom 14 dagar. Denna ångerfrist börjar dagen efter att konsumenten eller en av denne utpekad och känd av näringsidkaren ombud har tagit emot produkten.

Under ångerfristen ska konsumenten hantera produkten och förpackningen varsamt. Produkten får endast öppnas eller användas i den omfattning som krävs för att bedöma om konsumenten önskar behålla produkten. Om konsumenten utövar sin ångerrätt ska denne returnera produkten med alla tillhörande delar och – om möjligt – i originalskick och förpackning till näringsidkaren, enligt de rimliga och tydliga instruktioner som näringsidkaren har gett.

När konsumenten vill utnyttja sin ångerrätt är denne skyldig att göra detta inom 14 dagar efter mottagandet av produkten. Konsumenten ska meddela näringsidkaren skriftligen, exempelvis via e-post. Efter att konsumenten har meddelat att hen vill utnyttja sin ångerrätt ska produkten returneras inom 14 dagar. Konsumenten ska kunna bevisa att varorna har returnerats i tid, till exempel genom att visa upp ett fraktbevis.

Om kunden inte har meddelat sitt utnyttjande av ångerrätten inom de tidsfrister som anges i punkterna 2 och 3, eller om produkten inte har skickats tillbaka till näringsidkaren, är köpet bindande.

ARTIKEL 7 – KOSTNADER VID ÅTERKALLELSE

Om konsumenten utnyttjar sin ångerrätt står konsumenten för kostnaderna för returfrakten.

Om konsumenten har betalat ett belopp kommer näringsidkaren att återbetala detta belopp så snart som möjligt, men senast inom 14 dagar efter att ångeravtalet har gjorts, under förutsättning att produkten redan har mottagits av webbshoppen eller att ett giltigt bevis på att produkten har returnerats kan uppvisas.

ARTIKEL 8 – UNDANTAG FRÅN ÅNGERRÄTT

Näringsidkaren kan undanta konsumenten från ångerrätten för produkter enligt punkt 2 och 3. Undantaget gäller endast om näringsidkaren har angett detta tydligt i erbjudandet eller åtminstone i god tid innan avtalet ingås.

Undantag från ångerrätten kan endast göras för produkter:

  1. som tillverkas av näringsidkaren enligt konsumentens specifikationer;
  2. som är av tydligt personlig karaktär;
  3. som av sin natur inte kan returneras;
  4. som snabbt kan försämras eller bli för gamla;
  5. vars pris är bundet till fluktuationer på finansmarknaden som näringsidkaren inte har kontroll över;
  6. för lösnummer av tidningar och tidskrifter;
  7. för ljud- och videoinspelningar och datorprogramvara där konsumenten har brutit förseglingen;
  8. för hygienprodukter där konsumenten har brutit förseglingen.

Undantag från ångerrätten kan endast göras för tjänster:

  1. som rör logi, transport, restaurangtjänster eller fritidsaktiviteter som ska genomföras på ett specifikt datum eller inom en viss tidsperiod;
  2. vars leverans har påbörjats med uttryckligt medgivande från konsumenten innan ångerfristen har löpt ut;
  3. som rör spel eller lotterier.

ARTIKEL 9 – PRISET

Jag förbehåller mig rätten att under den tidsperiod som anges i erbjudandet ändra priserna på de erbjudna produkterna och/eller tjänsterna, även om det beror på ändringar i momsavgifterna.

I avvikelse från föregående stycke kan näringsidkaren erbjuda produkter eller tjänster vars priser är bundna till fluktuationer på finansmarknaden och som näringsidkaren inte har kontroll över, med varierande priser. Denna bindning till fluktuationer och att eventuella angivna priser är vägledande kommer att anges i erbjudandet.

Prishöjningar inom 3 månader efter att avtalet har ingåtts är endast tillåtna om de är ett resultat av lagstiftning eller bestämmelser.

Prishöjningar som sker 3 månader efter att avtalet ingåtts är endast tillåtna om näringsidkaren har avtalat om detta och:

  1. de är ett resultat av lagstiftning eller bestämmelser; eller
  2. konsumenten har rätt att säga upp avtalet med verkan från den dag då prishöjningen träder i kraft.

Leveransplatsen, enligt artikel 5, första stycket, i mervärdesskattelagen 1968, sker i det land där transporten börjar. I detta fall sker leveransen utanför EU. I enlighet med detta kommer tull- eller fraktföretaget att ta ut importmoms och tullavgifter från kunden. Därmed kommer näringsidkaren inte att debitera någon moms.

Alla priser är under förutsättning av tryck- och skrivfel. Näringsidkaren tar inget ansvar för följderna av tryck- och skrivfel. Vid tryck- och skrivfel är näringsidkaren inte skyldig att leverera produkten till det felaktiga priset.

ARTIKEL 10 – KONFORMITET OCH GARANTI

Företaget garanterar att produkterna och/eller tjänsterna överensstämmer med avtalet, de specifikationer som anges i erbjudandet, de rimliga kraven på hållbarhet och/eller användbarhet samt de lagbestämmelser och/eller myndighetsföreskrifter som gäller vid tidpunkten för avtalets ingående. Om så avtalats, garanterar företaget även att produkten är lämplig för annat än normalt bruk.

En garanti som ges av företaget, tillverkaren eller importören påverkar inte de lagliga rättigheter och krav som konsumenten kan göra gällande mot företaget enligt avtalet.

Eventuella brister eller felaktigt levererade produkter måste rapporteras skriftligen till företaget inom 14 dagar efter leverans. Produkterna måste returneras i originalförpackningen och i nytt skick.

Företagets garanti motsvarar tillverkarens garanti. Företaget är dock aldrig ansvarigt för produkternas slutliga lämplighet för individuell användning av konsumenten, eller för eventuella råd om användning eller tillämpning av produkterna.

Garantin gäller inte om:

  • Konsumenten själv har reparerat och/eller bearbetat de levererade produkterna eller låtit en tredje part reparera och/eller bearbeta produkterna;
  • De levererade produkterna har utsatts för onormala förhållanden eller behandlats vårdslöst eller strider mot företagets anvisningar och/eller förpackningsinstruktioner;
  • Bristen helt eller delvis beror på föreskrifter som myndigheten har utfärdat eller kommer att utfärda angående materialens art eller kvalitet.

ARTIKEL 11 – LEVERANS OCH FULLFÖLJANDE

Företaget ska vara så noggrant som möjligt vid mottagandet och genomförandet av beställningar av produkter.

Leveransadress ska vara den adress som konsumenten har angett för företaget.

Med beaktande av vad som anges i artikel 4 i dessa allmänna villkor, kommer företaget att fullfölja accepterade beställningar utan dröjsmål men senast inom 30 dagar, om inte konsumenten har gått med på en längre leveranstid. Om leveransen drabbas av försening, eller om en beställning inte kan genomföras eller endast delvis genomföras, kommer konsumenten att meddelas inom 30 dagar efter att beställningen lagts. I så fall har konsumenten rätt att häva avtalet utan kostnad och rätt till eventuell ersättning.

Vid hävning enligt föregående stycke ska företaget återbetala det belopp som konsumenten betalat utan dröjsmål, men senast inom 14 dagar efter hävning.
Om leveransen av en beställd produkt visar sig vara omöjlig, kommer företaget att försöka tillhandahålla en ersättningsartikel. Vid leverans kommer det tydligt och förståeligt att meddelas att en ersättningsartikel levereras. För ersättningsartiklar kan ångerrätten inte uteslutas. Kostnaden för eventuell returfrakt står företaget för.

Risken för skador och/eller förlust av produkter är företagets ansvar tills leverans sker till konsumenten eller en av denne utvald och företaget känd representant, om inte annat avtalats uttryckligen.

ARTIKEL 12 – AVTALENS LÄNGD: LÄNGD, UPPHÖRANDE OCH FÖRLÄNGNING

Upphörande
Konsumenten kan när som helst säga upp ett avtal som har ingåtts för obestämd tid och som innebär regelbundet leverans av produkter (inklusive elektricitet) eller tjänster, med beaktande av de uppsägningsregler som avtalats och en uppsägningstid på högst en månad.

Konsumenten kan när som helst säga upp ett avtal som har ingåtts för en bestämd tid och som innebär regelbundet leverans av produkter (inklusive elektricitet) eller tjänster, med beaktande av de uppsägningsregler som avtalats och en uppsägningstid på högst en månad.

Konsumenten kan säga upp de avtal som nämns i föregående stycken:

  • När som helst och inte begränsas till uppsägning vid en viss tidpunkt eller under en viss period;
  • Minst på samma sätt som de har ingåtts;
  • Alltid med samma uppsägningstid som företaget har avtalat för sig självt.

Förlängning
Ett avtal som har ingåtts för en bestämd tid och som innebär regelbundet leverans av produkter (inklusive elektricitet) eller tjänster, får inte förlängas eller förnyas tyst för en viss tid.

Med avvikelse från föregående stycke får ett avtal som har ingåtts för en bestämd tid och som innebär regelbundet leverans av dagliga, veckoblad och tidningar tyst förlängas för en viss tid om högst tre månader, om konsumenten kan säga upp detta förlängda avtal vid slutet av förlängningstiden med en uppsägningstid på högst en månad.

Ett avtal som har ingåtts för en bestämd tid och som innebär regelbundet leverans av produkter eller tjänster får endast tyst förlängas för obestämd tid om konsumenten när som helst får säga upp avtalet med en uppsägningstid på högst en månad och en uppsägningstid på högst tre månader om avtalet innebär regelbundet, men mindre än en gång per månad, leverans av dagliga, veckoblad och tidningar.

Ett avtal med begränsad varaktighet för regelbundet leverans av dagliga, veckoblad och tidningar (prov- eller introduktionsabonnemang) förlängs inte tyst och upphör automatiskt efter prov- eller introduktionsperioden.

Varaktighet
Om ett avtal har en varaktighet på mer än ett år, får konsumenten när som helst säga upp avtalet med en uppsägningstid på högst en månad, om inte rimlighet och rättvisa hindrar uppsägning före slutet av den överenskomna varaktigheten.

ARTIKEL 13 – BETALNING

Såvida inte annat avtalats, ska de belopp som konsumenten är skyldig betalas inom 7 arbetsdagar efter att ångerrätten enligt artikel 6, stycke 1, trätt i kraft. Vid avtal om tjänster börjar denna period när konsumenten mottagit bekräftelsen av avtalet.

Konsumenten är skyldig att omedelbart meddela företaget om felaktigheter i de angivna eller registrerade betaluppgifterna.

Vid betalningsdröjsmål från konsumenten har företaget rätt, med förbehåll för lagstadgade begränsningar, att ta ut de rimliga kostnader som företaget tidigare meddelat konsumenten.

ARTIKEL 14 – KLAGOMÅLSHANTERING

Klagomål angående genomförandet av avtalet måste lämnas in skriftligt till företaget inom 7 dagar efter att konsumenten har konstaterat bristerna.

Klagomål som lämnas in till företaget besvaras inom 14 dagar från mottagandet. Om ett klagomål kräver längre behandlingstid, kommer företaget inom 14 dagar att svara med en mottagningsbekräftelse och ange när konsumenten kan förvänta sig ett mer detaljerat svar.
Om klagomålet inte kan lösas genom ömsesidig överenskommelse uppstår en tvist som omfattas av tvistlösningsreglerna.

En klagan suspenderar inte företagets skyldigheter, såvida inte företaget skriftligen meddelar något annat.

Om klagomålet är berättigat, kommer företaget, efter eget val, att ersätta eller reparera de levererade produkterna utan kostnad.

ARTIKEL 15 – TVISTER

På avtal mellan företaget och konsumenten som dessa allmänna villkor omfattar, tillämpas enbart nederländsk lag, även om konsumenten är bosatt utomlands.

ARTIKEL 16 – PERSONLIG INFORMATION

Vid inlämning av personuppgifter via webbshoppen gäller vår integritetspolicy. För att granska vår integritetspolicy.

ARTIKEL 17 – FEL, INAKURATESSER OCH UPPHÖRANDE

Ibland kan information på vår webbplats eller i tjänsten innehålla typografiska fel, felaktigheter eller utelämnanden som kan beröra produktbeskrivningar, priser, kampanjer, erbjudanden, fraktkostnader, leveranstider och tillgänglighet. Vi förbehåller oss rätten att rätta eventuella fel, felaktigheter eller utelämnanden och att ändra eller uppdatera information eller annullera beställningar om informationen på tjänsten eller en relaterad webbplats är felaktig vid något tillfälle utan föregående meddelande (även efter att du har lagt din beställning).

Vi är inte skyldiga att uppdatera, ändra eller förtydliga informationen på tjänsten eller en relaterad webbplats, inklusive men inte begränsat till prisinformation, utom när det krävs enligt lag. Det kan inte tillämpas någon angiven uppdaterings- eller förnyelsedatum på tjänsten eller på en relaterad webbplats för att ange att all information i tjänsten eller på en relaterad webbplats har ändrats eller uppdaterats.

ARTIKEL 18 – ÄNDRINGAR I TJÄNSTEVILLKOREN

Du kan när som helst se den senaste versionen av dessa Servicevillkor på denna sida.

Vi förbehåller oss rätten att, efter eget gottfinnande, uppdatera, ändra eller ersätta någon del av dessa Servicevillkor genom att publicera uppdateringar och ändringar på vår webbplats.

Det är ditt ansvar att regelbundet kontrollera vår webbplats för ändringar. Din fortsatta användning av eller åtkomst till vår webbplats eller Tjänsten efter publicering av eventuella ändringar av dessa Servicevillkor innebär att du accepterar dessa ändringar.

ARTIKEL 19 – CESOP

På grund av de åtgärder som infördes och skärptes 2024 angående "Ändring av mervärdesskattelagen 1968 (Lag om genomförande av betaltjänstleverantörsdirektiv)" och implementeringen av Central Electronic System of Payment Information (CESOP), kan betaltjänstleverantörer komma att registrera uppgifter i det europeiska CESOP-systemet.