Allmänna villkor
Artikel 1 - Definitioner
I dessa villkor gäller följande definitioner:
Ångerfrist: den period inom vilken konsumenten kan utöva sin ångerrätt.
Ångerrätt: konsumentens rätt att dra sig ur fjärrförsäljningsavtalet inom ångerfristen.
Konsument: en fysisk person som inte handlar i yrkesmässig verksamhet och ingår ett fjärrförsäljningsavtal med näringsidkaren.
Dag: kalenderdag.
Varaktig transaktion: ett fjärrförsäljningsavtal avseende en serie produkter och/eller tjänster där skyldigheten att leverera och/eller köpa är fördröjd över tid.
Varaktig medium: vilket som helst sätt som gör det möjligt för konsumenten eller näringsidkaren att ta emot information riktad till honom eller henne på ett sätt som gör det möjligt att lagra informationen för framtida åtkomst och oförändrad återgivning.
Näringsidkare: den fysiska eller juridiska person som erbjuder produkter och/eller tjänster till konsumenter genom fjärrförsäljning.
Fjärrförsäljningsavtal: ett avtal ingått inom ramen för ett organiserat system för fjärrförsäljning av produkter och/eller tjänster, där avtalet enbart ingås genom en eller flera tekniker för kommunikation på distans.
Teknik för kommunikation på distans: medel som kan användas för att ingå ett avtal utan att konsumenten och näringsidkaren träffas på samma plats samtidigt.
Allmänna villkor: dessa allmänna villkor för näringsidkaren.
Artikel 2 - Näringsidkarens identitet
Företagsnamn: Flozino
Företagets adress: Flozino.se
Adress: Kammerstraat 35 WEERT
Nummer: 0623920763
Handelsregisternummer: 92810519
Momsregistreringsnummer: NL004978302B43
Artikel 3 - Tillämpning
Dessa allmänna villkor gäller för alla erbjudanden från näringsidkaren och för alla fjärravtal som ingås, samt för alla beställningar mellan näringsidkaren och konsumenten.
Innan ett fjärravtal ingås kommer texten till dessa allmänna villkor att göras tillgänglig för konsumenten. Om detta inte är rimligt möjligt innan fjärravtalet ingås, ska det anges att de allmänna villkoren finns tillgängliga för inspektion och på begäran skickas gratis till konsumenten så snart som möjligt.
Om fjärravtalet ingås elektroniskt, kan detta avvika från bestämmelserna i föregående stycke, och innan fjärrförsäljningsavtalet ingås, skickas texten till dessa allmänna villkor elektroniskt till konsumenten på ett sätt som gör att konsumenten lätt kan lagra dem på ett varaktigt medium.
Om detta inte är rimligt, informeras konsumenten om var de allmänna villkoren kan ses elektroniskt och att de kan begära att få dem skickade gratis.
Om det utöver dessa allmänna villkor finns specifika produkt- eller tjänstevillkor i avtalet, ska dessa villkor gälla. Om det uppstår en konflikt mellan de allmänna villkoren och specifika villkor, gäller det villkor som är mest fördelaktigt för konsumenten.
En eller flera bestämmelser i dessa allmänna villkor kan när som helst ogiltigförklaras, men kontraktet förblir giltigt. I så fall ersätts den ogiltiga bestämmelsen av en ny, giltig bestämmelse som ligger så nära som möjligt den ursprungliga.
Förhållanden som inte regleras i dessa allmänna villkor ska tolkas "i enlighet med" dessa allmänna villkor.
Oklarheter om tolkningen eller innehållet i en eller flera bestämmelser i våra villkor ska tolkas "i anda" av dessa allmänna villkor.
Artikel 4 - Erbjudandet
Om ett erbjudande har en begränsad giltighetstid eller är föremål för särskilda villkor, kommer detta att uttryckligen anges i erbjudandet.
Om det görs ändringar kommer detta att framgå tydligt i erbjudandet.
Erbjudandet är utan förpliktelse. Näringsidkaren har rätt att ändra och justera erbjudandet.
Erbjudandet innehåller en fullständig och korrekt beskrivning av de erbjudna produkterna och/eller tjänsterna. Beskrivningen är tillräckligt detaljerad för att konsumenten ska kunna bedöma erbjudandet. När näringsidkaren använder bilder, är dessa en sann representation av de erbjudna produkterna och/eller tjänsterna. Uppenbara fel eller misstag i erbjudandet binder inte näringsidkaren.
Alla bilder, specifikationer och information i erbjudandet är vägledande och kan komma att ändras, vilket inte ger rätt till kompensation eller annullering av kontraktet.
Produktbilder är en sann representation av de erbjudna produkterna. Näringsidkaren kan inte garantera att de visade färgerna exakt matchar de faktiska färgerna på produkterna.
Varje erbjudande innehåller sådan information att det tydligt framgår för konsumenten vilka rättigheter och skyldigheter som är förenade med acceptans av erbjudandet, särskilt vad gäller priset, eventuella tullkostnader och importmoms. Övriga kostnader bärs och riskeras av kunden. Post- och/eller kurertjänst kommer att tillämpa särskilda regler för post- och kurertjänster vid import. Denna regel gäller om varorna importeras till ett EU-destinationsland, vilket också gäller i detta fall. Post- och/eller kurertjänst tar ut moms (tillsammans med fakturabeloppet eller ej tullkostnader) från mottagaren av varorna.
Erbjudandet ska också innehålla information om hur avtalet ingås och vilka åtgärder som behövs för att detta ska kunna ske, huruvida ångerrätt gäller, metod för betalning, leverans och fullföljande av avtalet, samt eventuella andra relevanta villkor, såsom språk, beteendekoder och avtalsperioder.
Artikel 5 - Avtalet
Avtalet ingås under förutsättning av de villkor som anges i punkt 4, vid den tidpunkt konsumenten accepterar erbjudandet och uppfyller de krav som ställs.
Om konsumenten accepterar erbjudandet elektroniskt, ska näringsidkaren omedelbart bekräfta mottagandet av accepten elektroniskt. Så länge denna accept inte bekräftas av näringsidkaren kan konsumenten annullera avtalet.
Om avtalet ingås elektroniskt, ska näringsidkaren vidta lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att säkerställa överföring av data och skapa en säker webbmiljö. Om konsumenten kan betala elektroniskt, kommer näringsidkaren att vidta lämpliga säkerhetsåtgärder.
Näringsidkaren kan, inom lagens ramar, informera sig om konsumenten kan uppfylla sina betalningsförpliktelser och andra relevanta faktorer för att ansvarsfullt ingå avtalet. Om näringsidkaren har goda skäl att inte ingå avtalet, har denne rätt att vägra beställningen eller ge särskilda villkor för dess fullföljande.
Näringsidkaren kommer att tillhandahålla produkten eller tjänsten till konsumenten och ge nödvändig information skriftligen eller på ett sätt som kan bevaras av konsumenten på ett tillgängligt medium, inklusive information om ångerrätt, garantier, och eftersaljsservice, samt andra relevanta upplysningar om avtalet.
För avtal om långsiktiga tjänster gäller endast vissa av bestämmelserna i föregående stycke, specifikt för den första leveransen.
Varje avtal ingås under förutsättning att de relevanta produkterna är tillräckligt tillgängliga.
Artikel 6 - Ångerrätt
Vid köp av produkter har konsumenten möjlighet att annullera kontraktet utan att ange någon anledning inom 14 dagar. Denna betänketid börjar löpa dagen efter att konsumenten mottagit produkten eller på en förutbestämd dag som konsumenten har angett för näringsidkaren.
Under betänketiden ska konsumenten hantera produkten och förpackningen. Han får endast packa upp eller använda produkten i den mån det är nödvändigt för att bedöma om han vill behålla produkten. Om han ångrar sig och vill använda sin ångerrätt, ska han returnera produkten med all medföljande utrustning och - om det är rimligt möjligt - i dess ursprungliga skick och förpackning, i enlighet med de tydliga och rimliga instruktioner som näringsidkaren har givit.
Om konsumenten önskar använda sin ångerrätt måste han underrätta näringsidkaren inom 14 dagar efter mottagandet av produkten. Konsumenten ska informera detta skriftligen, t.ex. via e-post. Efter att konsumenten har meddelat att han önskar ångra köpet, ska produkten returneras inom 14 dagar. Konsumenten ska kunna bevisa att produkten har returnerats i tid, t.ex. genom frakthandling eller kvitto på leverans.
Artikel 7 - Kostnader vid ångerrätt
Om konsumenten utövar sin ångerrätt ska han bära kostnaderna för att returnera produkterna.
Om konsumenten har betalat ett belopp, kommer näringsidkaren att återbetala detta belopp så snabbt som möjligt, dock senast 14 dagar efter annulleringen, förutsatt att produkten redan har returnerats till återförsäljaren eller att det finns avgörande bevis för att returneringen har ägt rum.
Artikel 8 - Uteslutning av ångerrätten
Näringsidkaren kan utesluta konsumentens ångerrätt för vissa produkter som beskrivs i punkt 2 och 3. Uteslutning av ångerrätten gäller endast om näringsidkaren tydligt har informerat om detta i erbjudandet eller åtminstone i samband med avtalsingåendet.
Uteslutning av ångerrätten är endast möjlig för produkter som:
- har skapats av näringsidkaren enligt konsumentens specifikationer;
- är av tydligt personlig karaktär;
- inte kan returneras på grund av deras natur;
- kan försämras eller åldras snabbt;
- vars pris är föremål för fluktuationer på den finansiella marknaden som näringsidkaren inte har någon kontroll över;
- för lösa tidningar och tidskrifter;
- för ljud- och videoinspelningar samt datorprogramvara som konsumenten har brutit förseglingen på;
- för hygienprodukter vars försegling konsumenten har brutit.
Uteslutning av ångerrätten är även möjlig för tjänster som: - gäller boende, transport, restaurangtjänster eller fritidsaktiviteter på ett specifikt datum eller under en specifik period;
- där leverans sker med konsumentens uttryckliga samtycke innan ångerrättens period har löpt ut;
- gäller vadslagning och lotterier.
Artikel 9 - Pris
Under den giltighetsperiod som anges i erbjudandet, kommer priserna på de erbjudna produkterna och/eller tjänsterna inte att höjas, förutom i fall av prisändringar på grund av förändringar i mervärdesskattesatser.
Oavsett ovanstående, kan näringsidkaren erbjuda produkter eller tjänster vars priser är föremål för fluktuationer på den finansiella marknaden, där näringsidkaren inte har någon påverkan på dessa priser. Riskerna för prisfluktuationer och det faktum att de angivna priserna är riktpriser anges i erbjudandet.
Prishöjningar inom 3 månader efter avtalets ingående är endast tillåtna om de följer av lagstadgade regler eller förordningar.
Prishöjningar från 3 månader efter avtalets ingående är endast tillåtna om näringsidkaren har fastställt detta och:
- de följer av lagstadgade regler eller förordningar, eller
- konsumenten har rätt att säga upp kontraktet från den dag då prisändringen träder i kraft.
Leveransadressen bestäms baserat på artikel 5, punkt 1, i Mervärdesskattelagen 1968, i det land där transporten börjar. Om leveransen sker utanför EU, kan importmoms eller tullkostnader tas ut av post- eller kurertjänst hos kunden. Därför kommer inget moms att tas ut av näringsidkaren.
Alla priser är föremål för tryckfel och skrivfel. Näringsidkaren ansvarar inte för konsekvenserna av tryck- eller skrivfel och är inte skyldig att leverera produkten till fel pris.
Artikel 10 - Överensstämmelse och garanti
Näringsidkaren garanterar att produkterna och/eller tjänsterna uppfyller avtalskraven, de specifikationer som anges i erbjudandet, samt de rimliga krav på hälsa och/eller användbarhet som gäller enligt gällande lag och regeringsföreskrifter vid tidpunkten för avtalsingåendet. Om så avtalats, garanterar näringsidkaren även att produkten är lämplig för annat än normalt bruk.
En garanti från näringsidkaren, tillverkaren eller importören påverkar inte de lagstadgade rättigheterna och krav som konsumenten har rätt till enligt avtalet och kan åberopas mot näringsidkaren.
Eventuella brister eller felaktigt levererade produkter ska rapporteras till näringsidkaren inom 14 dagar från leverans, och produkterna ska returneras i originalförpackning och i nytt skick.
Garantiperioden motsvarar tillverkarens garantiperiod.
Näringsidkaren ansvarar dock aldrig för produkternas slutgiltiga lämplighet för konsumentens specifika användning eller för rådgivning om användning eller användbarhet av produkterna.
Garantin gäller inte om:
- Konsumenten själv har reparerat eller ändrat de levererade produkterna, eller fått dem reparerade eller ändrade av en tredje part;
- Produkterna har utsatts för onormala förhållanden eller behandlats vårdslöst eller i strid med instruktionerna från näringsidkaren och/eller förpackningen;
- Bristen beror helt eller delvis på bestämmelser som myndigheterna har fastställt eller kommer att fastställa avseende materialens art eller kvalitet.
Artikel 11 - Leverans och utförande
Entreprenören kommer att vidta största möjliga omsorg vid mottagning och utförande av produktbeställningar.
Leveransplatsen är den adress som konsumenten har meddelat entreprenören.
Med beaktande av bestämmelserna i artikel 4 i dessa allmänna villkor, kommer företaget att behandla accepterade beställningar snabbt, dock senast inom 30 dagar, om inte konsumenten har gått med på en längre leveranstid.
Om leveransen är försenad eller en beställning inte kan utföras eller endast kan utföras delvis, ska konsumenten meddelas om detta inom 30 dagar efter att beställningen lagts. I så fall har konsumenten rätt att kostnadsfritt annullera kontraktet och rätt till eventuell ersättning.
Vid annullering enligt föregående stycke ska entreprenören återbetala det belopp som konsumenten har betalat så snart som möjligt, dock senast inom 14 dagar efter annulleringen.
Om leveransen av en beställd produkt visar sig vara omöjlig, kommer entreprenören att göra sitt bästa för att leverera en ersättningsartikel. Leveransen av ersättningsprodukten kommer att kommuniceras klart och tydligt. Ångerrätten gäller inte för ersättningsprodukter, och kostnaden för returfrakt är på konsumentens bekostnad.
Risken för skada och/eller förlust av produkter ligger på entreprenören tills leveransen sker till konsumenten eller den förutbestämda representanten, om inte annat avtalats uttryckligen.
Artikel 12 - Avtalets längd: Varaktighet, annullering och förlängning
Annullering
Konsumenten kan ingå ett avtal för obestämd tid som rör regelbunden leverans av produkter (inklusive elektricitet) eller tjänster, och detta kan sägas upp när som helst med beaktande av uppsägningsvillkoren och en maximal uppsägningstid på en månad.
Konsumenten kan också ingå ett avtal för bestämd tid som rör regelbunden leverans av produkter (inklusive elektricitet) eller tjänster, och detta kan sägas upp när som helst vid slutet av den avtalade perioden, med beaktande av uppsägningsvillkoren och en uppsägningstid på högst en månad.
Konsumenten kan annullera de avtal som nämns i föregående stycke: dessa kan annulleras när som helst och är inte begränsade till annullering vid en viss tidpunkt eller inom en viss period; annulleringen ska åtminstone göras på samma sätt som det ursprungligen överenskoms, alltid med samma uppsägningstid som entreprenören har fastställt.
Förlängning
Ett avtal som ingåtts för bestämd tid och som rör regelbunden leverans av produkter (inklusive elektricitet) eller tjänster kan inte förlängas eller förnyas tyst för en viss period.
Oaktat det föregående kan ett avtal som ingåtts för bestämd tid och som rör regelbunden leverans av dagliga nyheter och veckotidningar tyst förlängas för en period om högst tre månader, om inte konsumenten säger upp denna förlängda överenskommelse vid årets slut. Förlängningen kan sägas upp med en uppsägningstid på högst en månad.
Ett avtal som ingåtts för bestämd tid och som rör leverans av produkter eller tjänster förlängs endast tyst för en obestämd period om konsumenten kan säga upp avtalet när som helst med en uppsägningstid på högst en månad och en uppsägningstid på högst tre månader om avtalet förlängs bortom den ursprungliga perioden, men gäller för leverans av dag-, nyhets- och veckotidningar samt tidskrifter en gång i månaden.
Ett avtal med en begränsad varaktighet för regelbundna introduktionsleveranser av dag-, nyhets- och veckotidningar samt tidskrifter (prova- eller introduktionsabonnemang) förlängs inte tyst och upphör automatiskt efter prov- eller introduktionsperioden.
Varaktighet
Om ett avtal har en varaktighet på mer än ett år, kan konsumenten säga upp avtalet när som helst efter ett år med en uppsägningstid på högst en månad, om inte rimlighet och rättvisa talar emot en tidigare uppsägning.
Artikel 13 - Betalning
Om inte annat avtalats, ska konsumenten betala de belopp som ska betalas inom 7 arbetsdagar efter att ångerfristen enligt artikel 6, punkt 1, har inletts eller leverans av en tjänst, efter att konsumenten har mottagit bekräftelse på avtalet.
Konsumenten är skyldig att utan dröjsmål korrigera eventuella felaktigheter i de lämnade uppgifterna eller angivna betalningsuppgifterna till entreprenören.
Vid utebliven betalning från konsumenten har entreprenören rätt att ta ut rimliga kostnader för de uppgifter som har lämnats till konsumenten.
Artikel 14 - Klagomålsprocedur
Klagomål om genomförandet av avtalet ska skickas in inom 7 dagar och tydligt beskrivas efter att konsumenten har upptäckt felen.
Klagomål som skickas till entreprenören behandlas inom 14 dagar från mottagningsdatumet. Om det förväntas att längre behandlingstid krävs, kommer entreprenören att informera konsumenten inom denna period, med ett mottagningsbevis och en indikation på när konsumenten kan förvänta sig ett mer detaljerat svar.
Om klagomålet inte kan lösas genom ömsesidigt avtal, uppstår en tvist som omfattas av tvistlösning.
Ett klagomål suspenderar inte entreprenörens förpliktelser, om inte entreprenören uttryckligen meddelar annat.
Om det verkar som om ett klagomål från entreprenören är berättigat, kommer entreprenören, efter eget gottfinnande, att ersätta eller reparera de levererade produkterna utan kostnad.
Artikel 15 - Tvister
Följande gäller för avtal mellan entreprenören och konsumenten:
Dessa allmänna villkor är endast underkastade nederländsk lag, även om konsumenten bor utomlands.